VanheedePlus - Hoe één mobiele applicatie het volledige afvalverwerkingsproces digitaliseert
Bedrijfsafval verwerken tot nieuwe grondstoffen. Het beschrijft zowat in een notendop de hoofdmissie van Vanheede Environmental Group. Maar… afvalwerking is een uitermate complex gegeven. Eentje waar een hoop administratie bij komt kijken. Accuraat management en opvolging is absoluut precair, een doorgedreven digitalisering een absolute must. We sloegen de handen in elkaar met mensen van Vanheede en Cronos aan de Leie en gingen op zoek naar de best mogelijke mobiele oplossing.
De weg naar volledige digitalisering
Vanheede Environmental Group is een West-Vlaamse familie-onderneming die zich specialiseert in het inzamelen, sorteren en verwerken van bedrijfsafval. Een klus die vanzelfsprekend een pak administratie met zich meebrengt. Wanneer vinden er afvalophalingen plaats, kunnen er extra afvalcontainers besteld worden of wat kan er allemaal samen opgehaald worden. Het zijn zaken waarvoor er nog dagelijks telefonisch contact wordt opgenomen met Vanheede.
Waar ongeveer 75% van de klanten nu reeds gebruikt maakt van het bestaande portaal myVanheede, wil de onderneming tegen eind 2021 oproepen van klanten nog uitsluitend digitaal kunnen behandelen. Een laatste stap dus richting een volkomen digitalisering. En daar moet een grondige upgrade van het huidige klantenplatform bij helpen. Een nieuwe, intuïtieve mobiele applicatie om sneller en efficiënter met klanten te kunnen communiceren. Bovendien een uitgelezen kans om de onderliggende architectuur van het huidige portaal te herzien en aan te passen naar een modulaire, uitbreidbare architectuur.
Co-creatie, een absolute win-win
Teneinde tot de best mogelijke oplossing te komen, werd ervoor geopteerd om een multidisciplinair team in te zetten voor dit project. Een team bestaande uit front- en back-end developers, een product owner van Vanheede, een UX designer en een scrum master. Sweet Mustard leverde de mensen aan voor het front-end, UX & scrum gedeelte, Noest stond in voor het volledige back-end verhaal. Doordat we met Noest vaak in mixed team verband werken met Sweet Mustard zijn we goed op elkaar ingespeeld en is onze complementariteit een win.
En eerlijk is eerlijk... het ontwikkelen van deze mobiele applicatie was op zijn minst gezegd bijzonder uitdagend. Niet in minst omdat er diende ingeplugd te worden op een bestaande database/structuur. Verder moest er een duidelijke logica uitgerold worden voor verschillende facetten, waaronder verschillende combinatiemogelijkheden van materialen die kunnen worden opgehaald en de data waarop er ophalingen plaatsvinden. Een hele klus dus.
Hoe werd de technische vertaalslag gemaakt? Wel, het front-end gedeelte werd door Sweet Mustard gebouwd in React Native. Wij ontwikkelden het back-end luik in .NET Core op Azure App Service, die dan weer werd verbonden met de bestaande MySQL database via een Azure Site-toSite VPN. Verder werd er een eigen database ontwikkeld in Azure SQL en worden push notifications uitgestuurd met Azure Notification Hubs.
VanheedePlus: Efficiënt, Efficiënter, Efficiëntst
Het resultaat is een mobiele applicatie, VanheedePlus gedoopt, waarbij klanten hun ophaalkalender kunnen raadplegen en afvalophalingen en bestellingen te allen tijde zelf kunnen beheren en annuleren. Men kan nagaan welke afvalcombinaties er allemaal mogelijk zijn, op welke data er wordt opgehaald en indien gewenst, bijvoorbeeld tijdens piekperiodes waarin er meer afval geproduceerd wordt, kunnen extra afvalcontainers besteld worden. Kortom, een volledige digitalisering van het afvalverwerkingsproces.
Iets wat volledig past binnen de wens van Vanheede op een efficiëntere en eenvoudigere manier te kunnen communiceren met haar klanten. Bovendien worden zowel de servicedesk en salesverantwoordelijken hierdoor voor een stuk ontlast in hun taken, waardoor zij meer kunnen gaan focussen op andere zaken.
Waar het initiële plan was om de applicatie gradueel uit te rollen, eerst naar ambassadeurs en dan per provincie, heeft COVID-19 het release proces in een stroomversnelling gebracht.
De app is nu downloadbaar via de App Store en Google Play Store.
Geïnspireerd door dit verhaal? Benieuwd hoe wij het leven van jouw klanten makkelijker en efficiënter kunnen maken?