Deschacht boort nieuwe markt aan met op gemaakte CPQ-calculators.
Om een shift in de go-to-marketstrategie te ondersteunen, deed rioleringsspecialist en bouwhandel Deschacht beroep op Noest om ‘Configure, Price, en Quote’-calculators (CPQ) te ontwikkelen. Het resultaat is een performante en gebruiksvriendelijke tool die het leven van architecten en studiebureaus eenvoudiger maakt. Tegelijkertijd kan Deschacht de rekentools inzetten om leads te capteren en zo deze nieuwe doelgroep te kunnen ontwikkelen.
Van eindgebruiker naar studiebureau
Traditioneel richt Deschacht zich tot de afnemers van hun materialen zoals dakwerkers, aannemers, industriebouwers, grondwerkers en wegenbouwers. Deschacht heeft echter ook exclusieve producten in hun portfolio die kaderen binnen watermanagement en voornamelijk via lastenboeken van architecten en studiebureaus in de markt worden gezet.
Een doelgroep die ze tot nu toe nauwelijks benaderden, vertelt An Cools, marketing manager bij de Oostakkerse distributeur: “We zien een duidelijke trend waarbij architecten een belangrijkere rol spelen in deze materiaalkeuze. Onze strategie als bedrijf moet deze dus volgen. Het doel bij deze shift is een vaste waarde te worden bij architecten en studiebureaus door hen correct te informeren en hen middelen aan te reiken om het werk te vereenvoudigen.”
“Een van de tools die we hen wilden aanbieden”, gaat Cools verder, “zijn CPQ-calculators voor volumeberekeningen en dimensionering. Daarmee kan men technische opstellingen configureren, de prijs van de onderdelen berekenen en een offerte opstellen met de resultaten. Vroeger deden wij deze berekeningen zelf en voegden we ze toe in een offerte. Nu wilden we architecten en studiebureaus de mogelijkheid geven om dit via onze website gratis zelf te doen.”
Meer dan een formulier
Op technisch vlak stelde het Oostakkers bedrijf wel wat eisen voorop, aldus Bert Vermeiren, Chief Digital Officer: “We wilden een echte tool die een meerwaarde biedt zowel voor ons als onze klanten. We zochten dus een performante en gebruiksvriendelijke applicatie die vlot draait op gelijk welk toestel of browser. Bovendien moest het mogelijk zijn om gegevens, zoals e-mailadres van de gebruiker van de tool, eenvoudig te verzamelen en deze door te sluizen naar onze marketing automation tool. Als afsluiter moest er ook een duidelijk document in onze huisstijl uitkomen voor wie de calculators gebruikt.”
We wilden een echte tool die een meerwaarde biedt zowel voor ons als onze klanten
“Met een gewoon formuliertje op de website gingen we er dus niet komen”, vertelt Vermeiren. “Al snel bleek dat we voor custom software moesten gaan. Daarvoor schakelden we Noest in. Ze leverden uiteindelijk een applicatie op die aan al onze vereisten beantwoordt dankzij onder meer gebruik van Microsoft-technologie zoals .NET Blazor en hosting in Microsoft Azure App Service.”
Pragmatische aanpak
Met de vereisten voor de calculator in de hand, ging Deschacht opzoek naar een geschikte partij. Verschillende kandidaten werden bekeken, waaronder Noest die al even op de radar stond van Vermeiren: “Ik kende Sam Steen, de managing partner, uit een vorige samenwerking. Als een bedrijf dat zich focust op softwareontwikkeling op maat, leek Noest een uitstekende partner. Dat gevoel werd ook bevestigd in de eerste gesprekken. Al van in het begin zat de ontwikkelaar verantwoordelijk voor onze toepassingen bij de gesprekken. Dat boezemde vertrouwen in zijn kunnen in. Technologische expertise was belangrijk aangezien het hier toch gaat om een applicatie die onze core business ondersteunt. Noest toonde ook duidelijk interesse in onze business en probeerde deze echt te begrijpen. Gekoppeld aan een pragmatische aanpak en een voorstel dat op vlak van prijskwaliteit goed zat, was het snel duidelijk dat we met hen in zee zouden gaan.”
Co-creatie en snelle doorlooptijd
Over de samenwerking is Vermeiren zeer tevreden: “We werkten telkens in korte sprints met een wekelijkse meeting. Dat liet ons toe om kort op de bal te spelen en tijdig bij te sturen. Van onze kant uit betrokken we ook iemand van het engineering team in het traject zodat er echt aan co-creatie werd gedaan. Dat resulteerde in een doorlooptijd van een maand om onze calculators online te krijgen. Deze pragmatische aanpak is voor mij de reden om in de toekomst terug bij Noest aan te kloppen.”
Deze pragmatische aanpak is voor mij de reden om in de toekomst terug bij Noest aan te kloppen
Nieuwe doelgroep aanboren
An Cools: “De rekentools voegen een extra bron van lead-generatie toe. Hoewel we de applicatie gratis ter beschikking stellen, vragen we wel een beperkt aantal gegevens van gebruikers. Zo zijn de eerste leads al binnen. De rekentools doen dus zeker hun werk. Een koppeling met Google Analytics laat ons bovendien zien hoe ze presteren.”
Met de informatie over mogelijke leads, kan Deschacht actief aan de slag om de technisch hoogwaardige producten bij deze nieuwe doelgroep bekend te maken. “De rekentools zijn gekoppeld aan andere systemen zoals onze marketing automation-tool. Zo kunnen we zowel vanuit marketing als verkoop leads beter en regelmatiger benaderen. Op deze manier worden de applicaties een cruciaal onderdeel om onze strategische shift te ondersteunen.”
Meer calculators op komst
De samenwerking met Noest viel in de smaak en ook voor volgende initiatieven kijkt Deschacht naar Noest. “We staan nog maar aan de vooravond van onze nieuwe strategie. Er komen ongetwijfeld nog wel projecten waarbij we Noest willen betrekken. Sowieso staan er al twee nieuwe rekentools op de planning om met hen uit te werken. Ook voor de vertaalslag van de huidige applicaties naar de Waalse markt zullen we hen betrekken. Uiteindelijk zal de return van de calculators ook afhangen van hoeveel marketing-lawaai wij erover maken. En daar zijn we volop mee bezig,” concludeert Vermeiren.
Lessons learned: Goede voorbereiding
Voor de start van het project maakte Deschacht de juiste berekeningen al in Excel. Bovendien betrokken ze een lid van de engineering-afdeling voor de inhoudelijke input. “Dat zorgde ervoor dat Noest zich vooral met de technische implementatie moest bezighouden. Een goede voorbereiding kan de timeline van je project een stuk inkorten. Wij waren zo klaar op een maand”, aldus Bert Vermeiren.