Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden voor het leveren van diensten en/of hardware en/of software

  1. Definities
    1. “Algemene (Licentie)voorwaarden van Externe Leverancier(s)”: de algemene (licentie)voorwaarden met betrekking tot de door de Dienstverlener geleverde Producten van Externe Leverancier(s) (voor zover van toepassing), alsook de eventuele voorwaarden van de Externe Leverancier inzake de door hem verstrekte onderhoudsdiensten, zoals van tijd tot tijd gewijzigd, welke de Klant hierbij uitdrukkelijk aanvaardt en welke integraal deel uitmaken van deze Overeenkomst. De Klant erkent en gaat akkoord dat de toepasselijke Algemene (Licentie)voorwaarden van Externe Leverancier(s) via verschillende kanalen en op verschillende wijzen door de Dienstverlener aan de Klant kenbaar kunnen gemaakt worden (bijlage aan / hyperlink(s) opgenomen in de Specifieke Voorwaarden, offertes, PO, SOW …). Indien het voor de Klant onduidelijk is of niet mogelijk is om toegang te krijgen tot / kennis te nemen van voormelde Algemene (Licentie)voorwaarden van Externe Leverancier(s), dient de Klant de Dienstverlener hiervan schriftelijk te informeren en te verzoeken om de nodige toelichtingen te geven en de betreffende voorwaarden alsnog te delen.
    2. “Diensten”: de diensten die de Dienstverlener aan de Klant zal leveren, zoals omschreven in de Specifieke Voorwaarden. Deze worden steeds beheerst door deze Raamovereenkomst en de betreffende Specifieke Voorwaarden.
    3. “Externe Leveranciers”: of “Externe Leveranciers”: derde partij(en), meer specifiek producenten en/of leveranciers van hard- en/of software vermeld in de Specifieke Voorwaarden, met inbegrip van de eventuele onderhoudsdiensten van deze Externe Leveranciers ten behoeve van software en/of hardware.
    4. “Intellectuele Eigendomsrechten”: alle intellectuele, industriële en andere eigendomsrechten (ongeacht of deze geregistreerd zijn of niet en inclusief aanvragen voor registratie van een dergelijk item) en alle rechten in en op dergelijke intellectuele eigendom, met inbegrip van maar niet beperkt tot ontwerpen, merken, tekeningen, schetsen en (gebruiks-)modellen, octrooien, auteursrechten, naburige rechten, logo's, domeinnamen, alsmede rechten op databanken, rechten op computerprogramma's, rechten op software, algoritmes, modules en code (inclusief broncode), rechten op webpagina's en websites alsook handelsgeheimen en handelsnamen en alle verbonden rechten in de ruimste zin van het woord.
    5. “Kennisgeving”: een schriftelijke kennisgeving die wordt geacht uitwerking te krijgen vanaf de datum van de poststempel op het aangetekend schrijven.
    6. “Medewerkers”: personeelsleden, zelfstandige medewerkers, onderaannemers, consultants van één van de Partijen en/of de met haar Verbonden Vennootschappen.
    7. “Overeenkomst”: onderhavige Raamovereenkomst en de Specifieke Voorwaarden, met inbegrip van alle bijlagen die er integraal één geheel mee vormen.
    8. “Overmacht”: de situatie waarin de uitvoering van de Overeenkomst voor één van de Partijen geheel of gedeeltelijk, al dan niet tijdelijk, buiten de wil van de Partij(en) onmogelijk wordt gemaakt. Wordt onder meer (niet limitatief) beschouwd als overmacht: brand, staking, oorlog, terrorisme, ongunstige weersomstandigheden, de onmiddellijke beëindiging van de samenwerking met of overmacht van de toeleveranciers van de Dienstverlener, gebrekkigheid van zaken, apparatuur, programmatuur of materialen van derden waarvan het gebruik door een Partij aan de andere Partij werd opgelegd, overheidsmaatregelen, storing van internet, datanetwerk- of telecommunicatiefaciliteiten, de onbeschikbaarheid van servers van derden of de onbeschikbaarheid van Medewerkers niet te wijten aan Partijen en/of hun materiaal, algemene vervoersproblemen en elektriciteitsstoring.
    9. “Producten van Externe Leverancier(s)”: hardware en/of software van Externe Leveranciers genoemd in de Specifieke Voorwaarden, evenals de eventuele (onderhoud) diensten die hiermee gepaard gaan en/of eventuele open source componenten, met betrekking waartoe de Dienstverlener louter en alleen optreedt als wederverkoper.
    10. “Project”: of “Opdracht”: het geheel van wederzijdse Diensten en samenwerking tussen Partijen in het kader van deze Raamovereenkomst zoals omschreven in de Specifieke Voorwaarden.
    11. “Raamovereenkomst”: onderhavige raamovereenkomst.
    12. “Specifieke Voorwaarden”: Voor elk Project en/of Opdracht dat de Diensten van de Dienstverlener vereist, zullen de Partijen een aan deze Raamovereenkomst onderworpen deelovereenkomst (Statement of Work (SOW), bestelbon, uitvoeringscontract,...) opmaken die de specifieke uitvoeringsmodaliteiten van de betreffende Opdracht en/of de Project beschrijft.
    13. “Uitvoerder”: de Medewerker(s) waarop de Dienstverlener een beroep doet voor de uitvoering van deze Overeenkomst.
    14. “Verbonden Vennootschappen”: de verbonden en geassocieerde vennootschappen in de zin van artikel 1:20 en 1:21 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
    15. “Vertrouwelijke Informatie”: alle niet-publieke informatie (commercieel, financieel, technisch of anderszins) in welke vorm dan ook, die in het kader van deze Overeenkomst tussen de Partijen (met inbegrip van hun Verbonden Vennootschappen) werd uitgewisseld, en die gemarkeerd of aangeduid is als zijnde confidentieel of waarvan redelijkerwijze verwacht kan worden dat deze kwalificeert als confidentieel.
  2. Onderwerp
    1. Voor ieder Project en/of elke Opdracht waarvoor de tussenkomst van de Dienstverlener vereist is, sluiten de Partijen Specifieke Voorwaarden bij deze Raamovereenkomst af. De Specifieke Voorwaarden worden beschouwd als een integraal deel van deze Raamovereenkomst en zijn onderworpen aan de bepalingen en voorwaarden van deze Raamovereenkomst, behalve indien dit uitdrukkelijk en specifiek anders overeengekomen wordt tussen de Partijen.
    2. De Dienstverlener die de hierna vermelde voorwaarden aanvaardt, verbindt zich ertoe om voor rekening van Klant informatieverwerkende Projecten en/of Opdrachten uit te voeren die het voorwerp uitmaken van getekende Specifieke Voorwaarden volgens het model in bijlage en dit aan de voorwaarden zoals bepaald in de Raamovereenkomst en in de betreffende Specifieke Voorwaarden.
  3. Duur en beëindiging
    1. De Raamovereenkomst wordt afgesloten voor onbepaalde duur en gaat in bij de ondertekening ervan. Iedere Partij kan op elk ogenblik middels Kennisgeving een einde stellen aan deze Raamovereenkomst met inachtneming van een opzegtermijn van drie (3) maanden. In geval van beëindiging van de Raamovereenkomst blijven de lopende Projecten en/of Opdrachten onder de Specifieke Voorwaarden verder uitwerking hebben, behoudens in geval van beëindiging van de Specifieke Voorwaarden overeenkomstig de beëindigingsmogelijkheden voorzien in deze Raamovereenkomst.
    2. De Specifieke Voorwaarden worden afgesloten voor bepaalde duur of onbepaalde duur, waarbij de duur en de opzeggingstermijn telkenmale per Project en/of Opdracht gestipuleerd zullen worden in de desbetreffende Specifieke Voorwaarden. Elke Partij heeft op elk ogenblik de mogelijkheid om de Specifieke Voorwaarden te beëindigen mits het respecteren van de opzeggingstermijn zoals gestipuleerd in de betreffende Specifieke Voorwaarden.
    3. De Raamovereenkomst en/of Specifieke Voorwaarden eindigen van rechtswege, zonder voorafgaande ingebrekestelling, zonder rechtelijke tussenkomst en met onmiddellijke ingang middels Kennisgeving en onverminderd andere rechten of rechtsmiddelen van de beëindigende Partij krachtens de Overeenkomst, ten aanzien van de Partij die:
      1. een zware onherstelbare fout begaat;
      2. niet langer aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen, of waarvan het krediet aan het wankelen is gebracht of die kennelijk onvermogend is;
      3. zich in staat van faillissement bevindt;
      4. onderworpen is aan een procedure met betrekking tot haar vereffening, ontbinding of insolventie;
      5. onderworpen is aan de benoeming van een bewindvoerder, curator of soortgelijk ambtenaar waarbij er uitvoerend en/of bewarend beslag wordt gelegd op verzoek van een schuldeiser op het geheel of een deel van diens goederen of in geval van andere uitvoerende of bewarende maatregelen ten aanzien van de goederen van die Partij;
      6. onderworpen is aan een strafrechtelijke procedure van fraude of indien er bewijs of ernstige vermoedens zijn dat de betreffende partij fraudeert;
      7. weigert de inlichtingen te verstrekken die nodig zijn in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst of ingeval deze Partij opzettelijk onjuiste en/of valse inlichtingen heeft verstrekt in dit verband.
    4. De Partijen kunnen bovendien de Raamovereenkomst en/of Specifieke Voorwaarden beëindigen middels Kennisgeving indien de andere Partij een inbreuk maakt op enige contractuele verplichting en deze niet heeft rechtgezet binnen een termijn van dertig (30) kalenderdagen nadat zij door de Partij die zich op de fout of tekortkoming beroept per aangetekende brief in gebreke was gesteld. Verlenging van voormelde termijn zal niet op onredelijke gronden worden geweigerd, indien de nalatige Partij, gedurende de termijn van dertig (30) kalenderdagen, een aanvang heeft gemaakt met het herstel en dit in alle redelijkheid en billijkheid voortzet.

Gevolgen van de beëindiging

  1. Behoudens indien de Klant de Raamovereenkomst en/of Specifieke Voorwaarden beëindigt wegens een bewezen grove fout of materiële tekortkoming in hoofde van de Dienstverlener, zal de Klant de Dienstverlener vergoeden voor alle bestelde Producten van Externe Leverancier(s) en alle op het ogenblik van de beëindiging effectief gepresteerde werkuren dewelke zullen worden aangerekend tegen de geldende uurtarieven van de Dienstverlener, onverminderd de mogelijkheid van de Dienstverlener om met alle middelen van recht een hogere werkelijke schade aan te tonen.
  2. Indien de Klant de samenwerking beëindigt of annuleert voor het verstrijken van de eerste helft van de afgesproken periode of indien de Klant de voorziene startdatum van de Diensten uitstelt, zullen Partijen daarenboven een afdoende vergoeding overeenkomen ter compensatie van o.a. de resources die de Dienstverlener had voorzien.
  3. Intellectuele rechten
    1. Elke Partij dient alle Intellectuele Eigendomsrechten van de andere Partij of van enige derde partij (inclusief Externe Leveranciers) te eerbiedigen.
    2. Tenzij anders vermeld in de Specifieke Voorwaarden, draagt de Dienstverlener aan de Klant, op volledige, definitieve en exclusieve wijze het geheel van de intellectuele rechten over op alle werken gecreëerd of te creëren in het kader van de Overeenkomst, vanaf het moment van algehele betaling van alle facturen, evenals alle overige bedragen die de Klant wegens het tekortschieten in de betalingsverplichting verschuldigd is, en dat op de meest volledige wijze, te weten ten opzichte van elke mogelijke vorm en exploitatiewijze, voor heel de duur van het betrokken recht en voor heel de wereld.

Niettegenstaande de hierboven vermelde overdracht, is het de Dienstverlener te allen tijde toegestaan om gebruik te maken van haar algemene kennis, vaardigheden, ervaring en alle concepten, methodologieën, processen en know how die werden ontwikkeld, verworven of anderszins gebruikt bij de uitvoering van deze overeenkomst, tenzij dit zou indruisen tegen de verplichtingen van de Dienstverlener inzake confidentialiteit.

  1. Het is de Klant niet toegestaan enige aanduiding betreffende het vertrouwelijke karakter dan wel betreffende auteursrechten, merken, handelsnamen of andere rechten van intellectuele of industriële eigendom uit de programmatuur, websites, databestanden, apparatuur, materialen en/of Producten van Externe Leverancier(s) te verwijderen of te wijzigen.
  2. Indien het resultaat van de door de Dienstverlener geleverde Diensten de Intellectuele Eigendomsrechten van derden schendt, of naar de mening van de Dienstverlener, mogelijks zal schenden, dan heeft de Dienstverlener de keuze om op haar kosten:
  3. het resultaat van de Diensten te vervangen of te wijzigen (met in overwegende mate behoud van de gebruiksmogelijkheid of functionaliteit) opdat er niet langer sprake zou zijn van een inbreuk, hetzij;
  4. ten behoeve van de Klant het recht verwerven om het gebruik voort te zetten, hetzij;
  5. de teruggave van het resultaat van de Diensten te aanvaarden en daarbij teruggave te doen van de betalingen die door de Klant onder de betreffende Specifieke Voorwaarden zijn gedaan onder de aftrek van een redelijke vergoeding voor de periode dat de Klant het resultaat van de Diensten heeft gebruikt.
    1. De verplichting tot vrijwaring vervalt indien de verweten inbreuk verband houdt (i) met door de Klant ter gebruik, bewerking, verwerking of onderhoud aan Dienstverlener ter beschikking gestelde materialen, dan wel (ii) met wijzigingen die Klant zonder schriftelijke toestemming van Dienstverlener in de programmatuur, website, databestanden, apparatuur of andere materialen heeft aangebracht of heeft laten aanbrengen.

De Klant erkent en aanvaardt dat bovenvermelde regeling het uitputtend verhaalsrecht bevat voor de Klant met betrekking tot een inbreuk op de Intellectuele Eigendomsrechten en/of de daaruit voortvloeiende schade.

  1. Klant staat er voor in dat geen rechten van derden zich verzetten tegen beschikbaarstelling aan Dienstverlener van apparatuur, programmatuur, voor websites bestemd materiaal, databestanden en/of andere materialen en/of ontwerpen, met het doel van gebruik, onderhoud, bewerking, installatie of integratie. Klant vrijwaart Dienstverlener tegen elke aanspraak van een derde die gebaseerd is op de bewering dat zodanig beschikbaar stellen, gebruik, onderhoud, bewerken, installeren of integratie inbreuk maakt op enig recht van die derde.
  2. Producten van Externe Leverancier(s)
    1. Indien van toepassing, erkent en aanvaardt de Klant uitdrukkelijk dat (i) alle Producten van Externe Leverancier(s) onderworpen zijn aan de toepasselijke Algemene (Licentie)voorwaarden, SLA's, AUP en enige andere toepasselijke voorwaarden en modaliteiten van de betreffende Externe Leverancier, en dat (ii) de Dienstverlener geen aansprakelijkheid op zich neemt in dit verband. Met betrekking tot de Producten van Externe Leverancier(s), kan de Klant niet meer rechten ontlenen dan die rechten die uitdrukkelijk verleend worden overeenkomstig de Algemene (Licentie)voorwaarden en modaliteiten die werden overeengekomen tussen Klant / Dienstverlener en de betreffende Externe Leverancier.
  3. Vertrouwelijkheid
    1. Partijen en hun Medewerkers moeten de Vertrouwelijke Informatie die ze van de andere Partij in uitvoering van deze Overeenkomst ontvangen strikt geheim houden en enkel gebruiken in het kader van deze Overeenkomst. In dit verband dragen Partijen er zorg voor dat hun Medewerkers gebonden zijn door een gelijkaardige geheimhoudingsplicht.
    2. Partijen verbinden zich ertoe de Vertrouwelijke Informatie niet aan derden bekend te maken zonder de schriftelijke toelating van de andere Partij, behoudens in geval van bekendmaking aan auditors, professionele adviseurs en enige andere personen of entiteiten die betrokken zijn bij de Overeenkomst en dit op een “need to know” basis.
    3. De vertrouwelijkheidsverplichting zal blijven bestaan gedurende een periode van drie (3) jaar na bekendmaking, en zal in ieder geval eindigen uiterlijk drie (3) jaar na het eind van deze Overeenkomst, ongeacht de oorzaak van de beëindiging van de Overeenkomst.
    4. Wordt niet beschouwd als Vertrouwelijke Informatie indien en voor zover dit bewezen kan worden door de ontvangende partij middels schriftelijke documentatie, de informatie die:
  4. rechtmatig van een derde partij werd verkregen die door geen enkele verplichting tot geheimhouding gebonden was;
  5. een Partij reeds kende vooraleer ze aan haar werd overgemaakt in het kader van deze Overeenkomst;
  6. een Partij zelf heeft ontwikkeld zonder schending van deze Overeenkomst;
  7. reeds tot het openbaar domein behoort, zonder de tussenkomst of de fout van de ontvangende partij;
  8. door een gerechtelijke of administratieve beslissing publiek moet worden gemaakt.
    1. De Dienstverlener mag de Klant opnemen in haar klantenlijst, een beknopte beschrijving van de opdracht publiceren en de naam en het merk van de Klant gebruiken voor publiciteitsdoeleinden en PR activiteiten.
  9. De uitvoeringsmodaliteiten

Algemeen

  1. Voor zover in de Specifieke Voorwaarden niet wordt gewezen op een andere hoedanigheid van de Klant, wordt deze onherroepelijk beschouwd als een professioneel gebruiker, handelend in het kader van zijn beroepswerkzaamheden. Hij wordt geacht in het bezit te zijn van de relevante know-how met betrekking tot de te verlenen Diensten en Producten van Externe Leveranciers, en personeel te werk te stellen met de nodige deskundigheid.
  2. Indien tijdens de duur van de Overeenkomst de inhoudelijke specificaties voor het uitvoeren van de Overeenkomst wijzigen, zal de Klant de Dienstverlener vergoeden voor de bijscholing van de Uitvoerder. Indien de Klant zelf een opleiding verschaft aan de Uitvoerder, dan vallen de kosten voor deze opleiding ten laste van de Klant behoudens andersluidend beding in de Specifieke Voorwaarden.
  3. De Dienstverlener zal eventuele geplande onderbrekingen van de uitvoering van de Diensten (zoals o.a kortstondige ziekte en verlofdagen van de Uitvoerder) – voor zover mogelijk – tijdig meedelen aan de Klant.

Plaats van uitvoering

  1. Tenzij anders vermeld in de Specifieke Voorwaarden, worden de Diensten uitgevoerd in de lokalen van de Klant en/of remote. De Klant zal de Dienstverlener desgevallend de vrije toegang verlenen tot de werkomgeving en zorg dragen voor de nodige faciliteiten, zoals een werkruimte met computer-, printer-, data-, internet-, telefonie- en netwerkfaciliteiten. De werkruimte en faciliteiten van de Klant zullen voldoen aan alle wettelijke vereisten. Voor zover dit nodig zou zijn, dient de Klant te voorzien in alle nodige veiligheidsmaatregelen, zoals maar niet beperkt tot VPN en tokens. De Klant vrijwaart de Dienstverlener voor aanspraken van derden, waaronder inbegrepen de Medewerkers van de Dienstverlener, die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden welke het gevolg is van handelen of nalaten van de Klant of van onveilige situaties in zijn organisatie. De Klant zal de binnen zijn organisatie geldende huis- en beveiligingsregels vóór de aanvang van de Diensten aan de Uitvoerder(s) schriftelijk kenbaar maken.
  2. De Klant is aansprakelijk voor alle schade en/of bijkomende kosten opgelopen door de Dienstverlener door laattijdige, onjuiste of gebrekkige uitvoering van de Diensten die het gevolg zijn van een ongeschikte werkomgeving.

Diensten

  1. De Dienstverlener zal haar opdracht in het kader van deze Overeenkomst naar best vermogen uitvoeren en zal rekening houden met de technische aanwijzingen en richtlijnen welke zij van de Klant ontvangt overeenkomstig in het kader van deze Raamovereenkomst.
  2. De Diensten zullen door de Dienstverlener worden ontwikkeld en/of geleverd in de staat waarin deze zich op het moment van aflevering bevinden ('as is'), derhalve met alle zichtbare en onzichtbare fouten en gebreken.
  3. De Dienstverlener garandeert in geen geval de geschiktheid of verhandelbaarheid van de Diensten om specifieke taken uit te voeren indien zij niet uitdrukkelijk zijn begrepen in de Specifieke Voorwaarden en/of de beschrijving van de functionele specificaties.
  4. De Diensten worden door de Dienstverlener geleverd met alle zorg die redelijkerwijs mogelijk is volgens de huidige stand van de techniek.

Samenwerkingsplicht

  1. De Partijen erkennen en aanvaarden dat het welslagen van werkzaamheden op het gebied van informatie-en communicatietechnologie afhankelijk is van een juiste en tijdige onderlinge samenwerking. De Klant zal steeds tijdig alle in redelijkheid door de Dienstverlener gewenste medewerking verlenen. Indien de Klant in het kader van het verlenen van medewerking aan de uitvoering van de Overeenkomst eigen Medewerkers inzet, zullen deze Medewerkers beschikken over de noodzakelijke kennis, deskundigheid en ervaring.
  2. De Dienstverlener verstrekt de Diensten binnen de grenzen van deze Overeenkomst en de door de Klant verstrekte informatie. De Klant garandeert de juistheid, tijdigheid, volledigheid en wettigheid van de door hem verstrekte informatie, opgegeven maten, eisen, specificaties van de Diensten en andere gegevens, die cruciaal zijn om de verplichtingen van de Dienstverlener onder deze Overeenkomst na te kunnen komen. De Klant vrijwaart de Dienstverlener voor elke schade die zou ontstaan door verkeerde, laattijdige, onvolledige of onwettige informatieverschaffing.
  3. Indien het niet ter beschikking zijn van Medewerkers en/of faciliteiten en/of materiaal van de Klant dewelke redelijkerwijze nodig worden geacht voor de uitvoering van de Diensten extra kosten tot gevolg heeft, inclusief maar niet beperkt tot een extra tijdsbesteding van de Medewerkers van de Dienstverlener, zullen deze extra kosten aan de Klant worden gefactureerd.
  4. De Klant draagt steeds de volledige eindverantwoordelijkheid voor de lopende projecten waarvan de Diensten van de Dienstverlener mogelijk een deel van uitmaken. De Dienstverlener is niet verantwoordelijk voor verkeerde, ontbrekende, laattijdige, onwettige of conflicterende instructies van de Klant.
  5. De Klant draagt steeds de verantwoordelijkheid voor zijn bestaande infrastructuur (bijvoorbeeld, niet limitatief: hardware, software, websites, databestanden, controle- en beveiligingsprocedures, adequaat systeembeheer etc.) alsook de goede functionaliteit en veiligheid van al zijn werkmaterialen. Indien de Klant specifieke veiligheidsmaatregelen vereist van de Dienstverlener bij de uitvoering van de Diensten, zal hij de Dienstverlener hiervan vooraf op de hoogte brengen. In voorkomend geval zullen Partijen in overleg treden over de haalbaarheid, timing en eventuele (meer) kost verbonden aan het implementeren van deze veiligheidsmaatregelen. Bij akkoord zullen de maatregelen opgenomen worden in de Specifieke Voorwaarden.

Uitsluitend de Klant is verantwoordelijk voor het instellen van procedures die hem toelaten op elk ogenblik verloren of gewijzigde bestanden, gegevens of programma's te reconstrueren, ongeacht de oorzaak van het verlies of de wijziging. De Klant dient op dagelijkse basis over de nodige back-ups van zijn computerprogramma's, bestanden en gegevens te beschikken.

Uitvoerder

  1. Voor de uitvoering van deze Overeenkomst doet de Dienstverlener een beroep op één of meerdere Uitvoerders. De Dienstverlener behoudt zich het recht voor om te bepalen welke Uitvoerder zal worden toegewezen voor de uitvoering van de Diensten, alsook om deze Uitvoerder naar eigen goeddunken te vervangen gedurende de duur van de Overeenkomst.
  2. Indien beide Partijen het wenselijk of noodzakelijk achten, kunnen zij tevens in onderling overleg, hetzij tijdelijk hetzij definitief, een andere Uitvoerder met de uitvoering van de Overeenkomst belasten.
  3. Indien de Uitvoerder niet (langer) aan de gestelde eisen voldoet, de Klant in diskrediet brengt of de Diensten naar redelijkheid niet (langer) uitvoert in overeenstemming met deze Overeenkomst, heeft de Klant het recht om aan de Dienstverlener te vragen de Uitvoerder te vervangen. Dit ontslaat de Klant niet van haar verplichting om de reeds door de Uitvoerder verrichte Diensten te vergoeden.

Indien de Dienstverlener het eens is met de vervanging van de Uitvoerder, verbindt zij zich ertoe om - voor zover redelijkerwijze mogelijk - zo snel mogelijk een vervanger ter beschikking te stellen van de Klant. Indien de Dienstverlener binnen een termijn van twee (2) weken geen gekwalificeerde vervanger ter beschikking kan stellen, heeft de Klant het recht om de betreffende Specifieke Voorwaarden die betrekking hebben op de te vervangen Uitvoerder te beëindigen.

  1. Vergoeding en betalingsmodaliteiten
    1. De Klant verbindt zich ertoe een vergoeding te betalen gelijk aan het aantal gepresteerde uren/dagen, vermenigvuldigd met het in de Specifieke Voorwaarden overeengekomen uur-/dagtarief. Eventuele inschattingen in de Specifieke Voorwaarden of andere documenten van de Dienstverlener zijn louter indicatief.
    2. De vergoedingen zijn uitgedrukt in euro en zijn exclusief BTW, lasten en taksen, accijnzen, transportprijzen (vb. van de Externe Leveranciers), invoerrechten en eventuele andere door de overheid opgelegde of op te leggen heffingen. Al deze belastingen zullen uitsluitend de financiële verantwoordelijkheid van de Klant zijn. Indien facturen in een andere valuta en/of van buiten België worden betaald, moet er voldoende geld worden overgemaakt, zodat het nettobedrag dat Dienstverlener in de vereiste valuta na wissel- en andere bankkosten ontvangt, overeenstemt met het bedrag dat op de betreffende factuur staat vermeld. Dienstverlener heeft het recht om een eventueel tekort aan de Klant te factureren. Alle betalingen in het kader van deze Overeenkomst worden verricht zonder enige inhouding of aftrek voor of wegens enige belasting (“Fiscale Inhouding”), behalve als dat wettelijk verplicht is. Wanneer een Fiscale Inhouding moet worden toegepast, moet de Klant de Fiscale Inhouding verrichten voor het bedrag en binnen de termijn zoals wettelijk bepaald en moet Klant een aanvullend bedrag betalen zodanig dat de Dienstverlener het bedrag ontvangt dat hij zou hebben gekregen mocht er geen Fiscale Inhouding zijn geweest. Als er voor de Dienstverlener een credit of terugbetaling beschikbaar is met betrekking tot de Fiscale Inhouding, dan moet de Dienstverlener redelijke inspanningen leveren om het credit of de terugbetaling te verkrijgen en nadat hij het heeft verkregen, aan de Klant een bedrag terugbetalen waardoor de Dienstverlener in dezelfde algemene toestand komt als waarin hij zich zou hebben bevonden mocht er geen Fiscale Inhouding zijn geweest.
    3. Tenzij anders vermeld in de Specifieke Voorwaarden, zijn de vergoedingen ook exclusief verplaatsingstijden en/of (verblijfs)kosten, incidentele onkosten en alle andere redelijke kosten. Al deze kosten komen voor rekening van de Klant.
    4. De tarieven kunnen jaarlijks per 1 januari door de Dienstverlener worden aangepast op basis van de volgende formule:

Nieuwe prijs = Basisprijs * (0,2 + 0,8 * (Nieuwe index /Aanvangsindex))

Waarvoor volgende definities gelden:

  1. Basisprijs: prijs bij aanvang van de betreffende Specifieke Voorwaarden;
  2. Aanvangsindex: de door Agoria gepubliceerde index “referteloonkost voor bedrijven uit de digitale sector, Agoria DIGITAL” op basis van PC 200, van de maand die voorafgaat aan de ondertekening van de betreffende Specifieke Voorwaarden;
  3. Nieuwe index: dezelfde referteloonkost van de maand voorafgaand aan de datum van indexatie.
    1. De Dienstverlener zal alle redelijke maatregelen nemen om de Diensten uit te voeren in overeenstemming met het werkschema van de Klant. Behoudens andersluidende overeenkomst tussen de Partijen, wordt uitgegaan van een werkschema van 40 uren per week. Indien er sprake is van prestaties buiten voormeld werkschema, dan worden volgende verhogingen gehanteerd (niet gecumuleerd):
      1. prestaties > 40 uur/week: + 50%;
      2. prestaties > 8 uur/dag: + 50%;
      3. prestaties tussen 18u en 22u: + 50%;
      4. prestaties tussen 22u en 7u: + 100%;
      5. prestaties op zaterdag tussen 7u en 22u: + 50%;
      6. prestaties op zaterdag voor 7u en na 22u: + 100%;
      7. prestaties op zondag of wettelijke feestdag: + 100%.
    2. Behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst tussen de Partijen, zal de Uitvoerder een overzicht van zijn werkprestaties aan de Klant overhandigen en/of door de Klant laten aftekenen voor akkoord, door middel van timesheets of enig ander systeem voor tijdsregistratie zoals overeengekomen tussen Partijen. De Dienstverlener is gerechtigd de Diensten op te schorten indien de Klant voormeld overzicht zonder gegronde reden weigert te ondertekenen of aanvaarden.
    3. De Dienstverlener zal iedere maand de hierboven vermelde vergoeding aan de Klant factureren. Alle facturen zijn betaalbaar op dertig (30) kalenderdagen na factuurdatum, tenzij anders vermeld in de Specifieke Voorwaarden. Het gebrek aan schriftelijk protest van een factuur binnen de acht (8) kalenderdagen vanaf de verzending ervan, houdt de onherroepelijke aanvaarding van de factuur en de erin vermelde Diensten in.
    4. Bij het verstrijken van de betalingstermijn is de Klant – mits voorafgaandelijke ingebrekestelling – een conventionele intrest verschuldigd gelijk aan de wettelijke intrestvoet bepaald in de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties (BS 07/08/2002), vermeerderd met 3 %. Deze interest wordt vanaf de vervaldag tot op de dag van algehele betaling berekend.
    5. Ingeval van laattijdige betaling van een factuur en mits voorafgaande ingebrekestelling:
      1. heeft de Dienstverlener het recht om het factuurbedrag als compensatie te verhogen met 10%;
      2. zijn alle kosten, de buitengerechtelijke inning van de factuur, alsook de kosten voor de gerechtelijke procedure en de uitvoering ten laste van de Klant;
      3. worden alle niet-vervallen vorderingen tegen de Klant onmiddellijk verschuldigd, opeisbaar en betaalbaar; en
      4. heeft de Dienstverlener het recht om al haar Diensten ten aanzien van de Klant op te schorten.
    6. De Klant is niet gerechtigd tot verrekening of tot opschorting van een betaling.
    7. Indien de Dienstverlener op basis van ernstige motieven twijfels heeft over de solvabiliteit van de Klant of de Klant tegen de vereiste betaaldatum twee (2) onbetwiste of door hem te kwader trouw betwiste facturen niet betaalt, heeft de Dienstverlener het recht, ook na het sluiten van de Overeenkomst, van de Klant te verlangen dat deze een zekerheid stelt voor de betaling van de nog te leveren Diensten. De Dienstverlener mag de uitvoering van de Diensten opschorten zolang deze zekerheid niet werd gesteld.
  4. Relatie tussen de Partijen
    1. De Dienstverlener voert deze Overeenkomst uit in alle vrijheid en onafhankelijkheid. Noch tussen de Dienstverlener en de Klant, noch tussen de Klant en de Uitvoerder waarop de Dienstverlener een beroep doet, bestaat er een hiërarchische verhouding. De Dienstverlener draagt in geen geval enig werkgeversgezag op haar werknemers over aan de Klant, behoudens voor zover toegelaten door de toepasselijke wetgeving zoals hieronder uiteengezet.
    2. De Partijen erkennen en aanvaarden dat zij vertrouwd zijn met de Wet van 24 juli 1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers, de wijzigingen aangebracht door de Programmawet van 27 december 2012 en de wijzigingen die van tijd tot tijd kunnen worden gedaan en gepubliceerd worden in het Belgisch Staatsblad. Partijen verbinden zich tot naleving van de bepalingen van deze wetten.
    3. De Klant mag geen andere instructies aan de werknemers van de Dienstverlener (en/of werknemers van de onderaannemers waarop de Dienstverlener beroep doet) geven dan de in deze Overeenkomst genoemde aanwijzingen met betrekking tot gedrags- en veiligheidsnormen, tijdmanagement, de in deze Overeenkomst genoemde geldende beleidsnormen en procedures van de Klant dan wel de werkzaamheden die door deze werknemers worden uitgevoerd.
    4. De Klant is o.a. niet bevoegd om beslissingen te nemen inzake:
  5. het aanwervingsproces;
  6. het vergoedingspakket (definitie van salarissen en emolumenten, vergoeding van onkosten, etc);
  7. disciplinaire aangelegenheden;
  8. training en het beleid met betrekking tot opleiding (met uitzondering van deze aspecten die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Diensten);
  9. ontslag en gerelateerd beleid;
  10. beheer van aanwezigheden en afwezigheid van werk (vakantie, ziekteverlof en andere vormen van afwezigheid);
  11. dienstverbanden en aspecten van organisatie die betrekking hebben op werknemers van de Dienstverlener (en/of werknemers van de onderaannemers waarop de Dienstverlener beroep doet).
    1. Alle eventuele instructies die door de Klant aan de werknemers van de Dienstverlener (en/of werknemers van de onderaannemers waarop de Dienstverlener beroep doet) worden gegeven inzake de uit te voeren werkzaamheden, dienen strikt beperkt te blijven tot de operationele en technische aspecten van de levering van de Diensten, mogen in geen geval neerkomen op de autoriteit van een werkgever en dienen louter betrekking te hebben op het volgende:
  12. planning van te leveren Diensten;
  13. tijdsbestek waarin de Diensten moeten worden geleverd, indien van toepassing;
  14. processen en procedures van de Klant zoals deze door Partijen zijn overeengekomen en bij de levering van de Diensten in acht moeten worden genomen (bijvoorbeeld met betrekking tot veiligheids- of toegangsregels);
  15. toegang tot locaties en faciliteiten van de Klant ten behoeve van de levering van de Diensten;
  16. gebruik van materiaal, infrastructuur, gereedschap of faciliteiten van de Klant ten behoeve van de levering van de Diensten.
    1. De Specifieke Voorwaarden kunnen meer specifieke details bevatten over de instructies die door de Klant kunnen worden gegeven. Deze lijst kan te allen tijde gedurende de looptijd van de Overeenkomst worden aangepast in onderling overleg.

In geval van twijfel dienen Partijen te overleggen over de toepasbaarheid van een instructie van de Klant.

  1. De Klant dient te voldoen aan de verplichtingen die aan de “gebruiker van de diensten” worden opgelegd door de genoemde Programmawet.
  2. De Klant zal de Dienstverlener vrijwaren voor alle vorderingen, schade en aansprakelijkheden die het gevolg zijn van een niet-naleving van de bepalingen door de Klant van onderhavig artikel.
  3. Aansprakelijkheid
    1. De aansprakelijkheid die de Dienstverlener kan oplopen, vloeit voort uit een inspanningsverbintenis die door de Klant degelijk zal moeten worden aangetoond.
    2. Voor zover maximaal toegestaan door de toepasselijke wetgeving, is de totale aansprakelijkheid (ook in het kader van een eventuele vrijwaring) van de Dienstverlener wegens een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst beperkt tot de vergoeding van de bewezen directe schade tot maximaal de vergoeding door de Klant verschuldigd voor de specifieke Opdracht en/of het specifieke Project die de schade heeft verwekt (exclusief BTW). Indien de dienstverlening over verschillende jaren zou lopen dan kan de Dienstverlener voor de vergoeding van de directe schade maximum gehouden zijn tot de waarde van de ter uitvoering van deze Overeenkomst gefactureerde bedragen voor de specifieke Opdracht en/of het specifieke Project (exclusief BTW) gedurende een periode van twaalf (12) maanden voorafgaand aan de dag dat het schadeverwekkend feit zich voordeed. In geen geval zal de totale aansprakelijkheid voor alle directe schade tijdens de volledige duur van de Overeenkomst de door de Klant betaalde vergoeding voor de specifieke Opdracht en/of het specifieke Project (exclusief BTW) overschrijden. Voor schadegevallen die mede te wijten zijn aan de Klant en/of een derde zal de Dienstverlener ten aanzien van de Klant hoogstens aansprakelijk zijn voor en hoogstens gehouden zijn tot vergoeding, binnen de hierboven gestelde grenzen, van het aandeel dat door zijn bewezen fout is veroorzaakt, met uitsluiting van elke gehoudenheid in solidum met de andere schuldenaars. Dit alles ongeacht of de vordering is ingesteld op contractuele dan wel op buitencontractuele grondslag.
    3. In het kader van haar schadebeperkingsplicht, dient de Klant de Dienstverlener schriftelijk op de hoogte te stellen van elke gebeurtenis die haar aansprakelijkheid met zich kan brengen of van elk nadeel dat de Klant ondergaat, binnen de kortst mogelijke tijd en ten laatste binnen vijftien (15) kalenderdagen te rekenen vanaf het ontstaan van deze gebeurtenis of dit nadeel, of, minstens, te rekenen vanaf het ogenblik waarop de Klant er kennis van heeft gekregen of redelijkerwijze had kunnen krijgen. Dit alles teneinde de Dienstverlener in de mogelijkheid te stellen de oorsprong en de oorzaken van de schade binnen nuttige termijn vast te stellen. Indien de Klant aan haar schadebeperkingsplicht verzuimt, kan de Dienstverlener niet aansprakelijk gesteld worden voor de verhoging van de schade vanaf het moment dat de Klant de Dienstverlener op de hoogte diende te stellen van de gebeurtenis of het nadeel.
    4. Elke Partij moet het verlies of de schade (ook in het kader van een eventuele vrijwaring) die anders uit hoofde van deze Overeenkomst op de andere Partij zou kunnen worden verhaald, zoveel mogelijk beperken, mede door maatregelen te treffen om het bedrag van de verliezen en/of geleden schade te beperken of te verminderen.
    5. In geen geval zal de Dienstverlener aansprakelijk zijn (ook in het kader van een eventuele vrijwaring) voor onrechtstreekse, indirecte, incidentele of gevolgschade, waaronder, zonder hierbij limitatief te zijn, financiële of commerciële verliezen, winstderving, verhoging van algemene kosten, gemiste besparingen, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van aanspraken van afnemers van de Klant, storing van planning, verlies van verwachte winst, verlies van kapitaal, verlies van klanten, gemiste kansen, verlies van gegevens, verlies van voordelen, aantasting en verlies van bestanden die voortvloeit uit de uitvoering van huidige Overeenkomst,...
    6. Elke vordering van de Klant met betrekking tot de geleverde Diensten verjaart twaalf (12) maanden na de dag waarop de Klant kennis kreeg of redelijkerwijze kennis had kunnen krijgen van het schadeverwekkende feit dat aanleiding gaf tot die vordering.
    7. De beperkingen van aansprakelijkheid zoals uiteengezet in deze Raamovereenkomst zullen niet van toepassing zijn in geval van fraude, opzet en/of bedrog van een Partij alsook voor wat betreft elke aansprakelijkheid die wettelijk niet beperkt kan worden.
    8. Indien de resultaten van de geleverde Diensten voor verdere uitbouw of commercialisering worden aangewend, zal de Klant de Dienstverlener vrijwaren tegen elke eis tot schadevergoeding door derden ingesteld, zelfs indien mocht komen vast te staan dat deze zijn oorsprong vindt in de door de Dienstverlener geleverde Diensten.
    9. De Dienstverlener is niet aansprakelijk voor enige directe of indirecte schade die geheel of gedeeltelijk veroorzaakt is door Producten van Externe Leverancier(s) of software of hardware geleverd of gemaakt door derden, of door enig ander element in het bedrijf van de Klant gebracht na totstandkoming van de Overeenkomst.
    10. De Dienstverlener is niet aansprakelijk voor een claim inzake inbreuk op Intellectuele Eigendomsrechten gebaseerd op:
      1. gebruik van een gewijzigde of oude versie van (een gedeelte van) de ontwikkelingen, indien de inbreuk voorkomen zou zijn door gebruik van de ongewijzigde of laatste versie die de Dienstverlener ter beschikking heeft gesteld; of
      2. informatie, ontwerp, specificaties, instructies, software, gegevens of andere materialen die niet door de Dienstverlener werden ontwikkeld.
    11. Deze aansprakelijkheidsbeperkingen blijven ook van toepassing ingeval dat de Dienstverlener werd ingelicht door de Klant van het bestaan van een reëel risico op schade. Partijen erkennen dat de aansprakelijkheid in alle omstandigheden en de verdeling van het risico evenwichtig is, rekening houdend met alle relevante factoren, met inbegrip van de prijzen en de aard van de Diensten.
    12. Het bepaalde in dit artikel eveneens als alle andere beperkingen en uitsluitingen van aansprakelijkheid genoemd in deze Overeenkomst gelden mede ten gunste van de Medewerkers van de Dienstverlener en de met haar Verbonden Vennootschappen.
  4. Bescherming van de persoonlijke levenssfeer
    1. Elke Partij dient, te allen tijde, haar respectieve verplichtingen krachtens de toepasselijke wetgeving inzake de verwerking van persoonsgegevens na te leven in verband met alle persoonsgegevens die krachtens deze Overeenkomst zouden worden verwerkt. De Klant verbindt zich ertoe de Dienstverlener en Uitvoerder geen toegang te verlenen tot persoonsgegevens in het kader van deze Overeenkomst, behoudens wanneer de uitvoering van de Overeenkomst onmogelijk zou zijn zonder dergelijke toegang. De Klant verbindt zich er in een dergelijk geval toe enkel toegang te verlenen tot de persoonsgegevens die strikt noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst. De Klant blijft als enige verantwoordelijk voor het bepalen van de doelstellingen waarvoor de Dienstverlener krachtens de Overeenkomst persoonsgegevens verwerkt. Voor alle duidelijkheid erkennen de Partijen dat de Klant optreedt als de verantwoordelijke voor de verwerking en de Dienstverlener als de verwerker van de persoonsgegevens die opgeslagen, gebruikt of op andere wijze in het kader van deze Overeenkomst verwerkt dienen te worden, zoals deze termen gedefinieerd zijn in de toepasselijke wetgeving inzake de verwerking van persoonsgegevens. De Klant verklaart dat hij alle noodzakelijke goedkeuringen heeft verkregen voor het gebruik en de verwerking van de persoonsgegevens die in het kader van de Overeenkomst worden overgemaakt aan de Dienstverlener en de Klant garandeert tevens dat de inhoud, het gebruik en/of de verwerking van de Persoonsgegevens niet onrechtmatig is en geen rechten van derden schendt. De Dienstverlener heeft het recht om de Klant te factureren indien zij ondersteuning vraagt op het vlak van de toepasselijke wetgeving inzake de verwerking van persoonsgegevens (zoals bv. assistentie verlenen wanneer de Klant een verzoek ontvangt van een betrokkene, in het kader van een eventuele audit, etc. of wanneer zij bv. extra technische en organisatorische maatregelen vereist van de Dienstverlener).
    2. Indien en voor zover er persoonsgegevens worden verwerkt in het kader van de uitvoering van de Diensten zullen Partijen een afzonderlijke verwerkersovereenkomst sluiten.
  5. Overmacht
    1. Geen van beide Partijen is gehouden tot het nakomen van enige verplichting indien hij daartoe verhinderd is als gevolg van Overmacht.
    2. Indien een situatie van Overmacht langer dan zestig (60) kalenderdagen duurt, heeft elke Partij het recht om de Specifieke Voorwaarden met betrekking tot de geïmpacteerde Opdracht en/of Project schriftelijk middels Kennisgeving te beëindigen. Hetgeen reeds op grond van de Overeenkomst gepresteerd is, wordt in dat geval naar verhouding afgerekend zonder dat de Partijen elkaar overigens iets verschuldigd zijn. De beëindiging treedt onmiddellijk in werking bij ontvangst van dergelijke Kennisgeving.
  6. Imprevisie
    1. Wanneer er zich na ondertekening van de Overeenkomst fundamentele veranderingen in de omstandigheden voordoen die de uitvoering van de Overeenkomst bezwarend maken waardoor het contractuele evenwicht tussen Partijen wordt verstoord (“Imprevisie”), bezorgt de Partij die zich op Imprevisie beroept aan de andere Partij een analyse van de problemen en de impact ervan.
    2. In dat geval zullen de Partijen op eerste verzoek te goeder trouw onderhandelen over een herziening van de Overeenkomst, rekening houdend met voormelde analyse. De Partijen zullen op een constructieve wijze trachten tot een billijke aanpassing van de Overeenkomst te komen.
    3. Indien de Partijen geen minnelijk akkoord kunnen bereiken na dertig (30) kalenderdagen te rekenen vanaf het verzoek tot aanpassing van de Overeenkomst, of indien de andere Partij weigert te onderhandelen, heeft de meest gerede Partij de mogelijkheid om de Overeenkomst te beëindigen door middel van een Kennisgeving met inachtname van een opzegtermijn van dertig (30) kalenderdagen, zonder dat daardoor enige schadeloosstelling zou verschuldigd zijn.
  7. Niet-afwerving
    1. De Klant gaat ermee akkoord de (voorgestelde) Medewerkers van de Dienstverlener die betrokken zijn bij het leveren van de Diensten niet te benaderen (rechtstreeks noch onrechtstreeks) met het oog op het engageren ervan, en dit vanaf het begin van de uitvoering van de Diensten tot twaalf (12) maanden na de einddatum van de Diensten en/of beëindiging van de Overeenkomst naargelang welk van beide het laatste valt, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.
    2. Indien de Klant een (voorgestelde) Medewerker van de Dienstverlener contracteert, aanwerft of gebruikmaakt van de diensten van deze (voorgestelde) Medewerkers, in dienstverband en/of op zelfstandige basis en/of via een vennootschap, dan zal de Klant een bedrag betalen aan de Dienstverlener dat het equivalent is van 120 keer de dagvergoeding zoals bepaald in de Specifieke Voorwaarden. Deze som zal te betalen zijn op de datum waarop de (voorgestelde) Medewerker voor het eerst geëngageerd werd of van zijn diensten gebruikt gemaakt werd.
    3. De Klant verbindt er zich toe om de verbintenissen uit artikels 14.1 en 14.2 van deze Raamovereenkomst op te leggen aan de derde partijen waarmee hij samenwerkt en/of contracteert. De Klant maakt zich sterk dat deze derde partijen geen van de (voorgestelde) Medewerkers van de Dienstverlener zal benaderen met het oog op het engageren of aanwerven van deze personen.
  8. Algemene bepalingen
    1. Verzekering. De Partijen zijn te allen tijde bij een gerenommeerde maatschappij verzekerd tegen alle verzekerbare aansprakelijkheid uit hoofde van deze Overeenkomst. Op eerste schriftelijk verzoek van een Partij, zal de andere Partij binnen tien (10) kalenderdagen aan de verzoekende Partij de verzekeringscertificaten verstrekken waaruit een adequate dekking blijkt.
    2. Overdracht van overeenkomst. Deze Overeenkomst, noch de eruit voortvloeiende rechten of verplichtingen mogen geheel of gedeeltelijk worden overgedragen zonder de schriftelijke toestemming van beide Partijen. Niettegenstaande het voorgaande is de Dienstverlener ten alle tijde gerechtigd om deze Overeenkomst, of de daaruit voortvloeiende rechten of verplichtingen geheel of gedeeltelijk over te dragen aan een met haar Verbonden Vennootschap zonder schriftelijke toestemming van de Klant.
    3. Onderaannemers. De Dienstverlener kan voor de uitvoering van de Overeenkomst een beroep doen op onderaannemers, zonder voorafgaande schriftelijk toestemming van de Klant. Binnen de grenzen van artikel 10 van onderhavige Raamovereenkomst, is de Dienstverlener verantwoordelijk voor alle handelingen en nalatigheden van zijn onderaannemers.
    4. Splitsbaarheid. De eventuele nietigheid van één (of een gedeelte) van een bepaling van deze Overeenkomst, zal geenszins invloed hebben op de geldigheid van de rest van de bepaling of Overeenkomst. De Partijen zullen alles in het werk stellen om, in onderlinge overeenstemming en te goeder trouw, te onderhandelen over een geldige en afdwingbare vervangende bepaling met dezelfde of grotendeels dezelfde economische impact.
    5. Afstand van recht. Een Partij kan niet geacht worden afstand te hebben gedaan van een recht of aanspraak uit deze Overeenkomst of betreffende een wanprestatie van de andere Partij, tenzij deze afstand uitdrukkelijk wordt gedaan en schriftelijk wordt meegedeeld.

Indien een Partij bij toepassing van de vorige alinea afstand doet van rechten of aanspraken onder deze Overeenkomst die hun oorzaak vinden in een in gebreke blijven of andere wanprestatie van de andere Partij, kan deze afstand nooit worden geïnterpreteerd als afstand van enig ander recht onder deze Overeenkomst of betreffende een in gebreke blijven of andere wanprestatie van een andere Partij, zelfs indien beide gevallen grote overeenstemming vertonen.

  1. Rechtsmiddelen. Behoudens andersluidend beding zullen alle in de Overeenkomst voorziene rechtsmiddelen cumulatief en bovenop (en niet in de plaats van) andere rechtsmiddelen ter beschikking staan van Partijen.
  2. Volledige weergave. Deze Raamovereenkomst bevat samen met de Specifieke Voorwaarden de volledige weergave van de rechten en plichten van Partijen met betrekking tot het onderwerp ervan, en vervangt, annuleert en vernietigt alle voorgaande overeenkomsten en voorstellen tussen Partijen met betrekking tot dergelijk onderwerp, mondeling zowel als schriftelijk. Afwijkingen, herzieningen, wijzigingen of aanvullingen op deze Overeenkomst zijn slechts geldig indien ze schriftelijk tussen de Partijen zijn overeengekomen.
  3. Tegenspraak. In geval van tegenspraak tussen de Raamovereenkomst en de Specifieke Voorwaarden, zullen de Specifieke Voorwaarden voorrang hebben. Voor wat betreft de Producten van Externe Leverancier(s), gelden uitsluitend de Algemene (Licentie)voorwaarden van de betreffende Externe Leveranciers. Indien en voor zover de Algemene (Licentie)voorwaarden van de Externe Leverancier om welke reden dan ook geacht worden niet van toepassing te zijn of buiten toepassing worden verklaard, geldt het bepaalde in deze Overeenkomst onverkort.
  4. Uitsluiting bepalingen boek 5. Behoudens andersluidende bepaling in deze Overeenkomst en voor zover wettelijk toegestaan, zullen volgende bepalingen van boek 5 “Verbintenissen” van het Burgerlijk Wetboek uitdrukkelijk van de hand worden gewezen: artikel 5.23; artikel 5.74, artikel 5.85 juncto artikel 5:235, artikel 5.88 par. 1, artikel 5:90 tweede lid, artikel 5.93 en artikel 5.97. Door ondertekening van onderhavige Overeenkomst sluiten beide Partijen tevens de toepasselijkheid van hun eigen inkoop-, leverings- of andere algemene voorwaarden uit, zelfs indien deze voorwaarden anders zouden bepalen of indien deze voorwaarden na ondertekening van deze Overeenkomst nog op enige andere wijze aan de andere Partij worden bezorgd (vb. via facturen, PO,…).
  5. Kennisgeving. Alle kennisgevingen, verzoeken en andere communicatie in het kader van deze Overeenkomst (met uitsluiting van de dagelijkse operationele communicatie) zullen schriftelijk gebeuren via aangetekend schrijven met ontvangstbevestiging of op enige andere wijze van communicatie gebruikelijk en overeengekomen tussen de Partijen.
  6. Overleving. Alle bepalingen van de Overeenkomst die uitdrukkelijk zijn aangeduid als de beëindiging of het verstrijken van de Overeenkomst overlevend, evenals alle bepalingen van de Overeenkomst die door hun aard van toepassing dienen te blijven na het einde ervan, zullen de beëindiging of het verstrijken van de Overeenkomst overleven en volledig van kracht blijven.
  7. Bewijs. Ongeacht de aard en/of de waarde van de te bewijzen rechtshandeling mogen beide Partijen deze steeds bewijzen aan de hand van volgende bijkomende bewijsmiddelen: kopie of reproducties in welke vorm ook (o.a. fotokopie, scan), via informatiedrager, sms, chat en e-mail. Die bewijsmiddelen hebben dezelfde bewijskracht als een onderhandse akte opgemaakt overeenkomstig de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek.
  8. Toepasselijk recht. De huidige Overeenkomst wordt beheerst door en geïnterpreteerd in overeenstemming met het Belgische recht, met uitsluiting van het Weens Koopverdrag van 11 april 1980 (CISG).
  9. Toepasselijke rechtbank. Alle geschillen betreffende de geldigheid, uitvoering, interpretatie en/of beëindiging van huidige Overeenkomst die niet in der minne kunnen worden geregeld, vallen onder de exclusieve bevoegdheid van de Rechtbanken van Antwerpen (afdeling Antwerpen).

*          *

*


Bijlage 2. Producten van Externe Leverancier(s) (diensten en/of hardware en/of software)

  1. Toepasselijke voorwaarden
    1. De bepalingen zoals opgenomen in de Overeenkomst zijn onverkort van toepassing en worden aangevuld middels onderhavige bijlage, behoudens indien en voor zover er hierna in een afwijkende bepalingen wordt voorzien in welk geval deze bij voorrang zullen gelden.
  2. De uitvoeringsmodaliteiten
    1. De Dienstverlener verbindt zich ertoe (i) de Diensten uit te voeren ten behoeve van de Klant en/of (ii) de in de Specifieke Voorwaarden vermelde Producten van Externe Leverancier(s) te laten leveren overeenkomstig de Algemene (Licentie)voorwaarden van Externe Leverancier(s). De Dienstverlener zal rekening houden met de technische aanwijzingen en richtlijnen die hij voordien van de Klant ontvangt.
    2. De Klant verklaart door de Dienstverlener volledig te zijn ingelicht over de mogelijkheden van de Producten van Externe Leverancier(s) (type, karakteristieken, bediening, gebruiksmogelijkheden en -beperkingen, garanties, vereiste omgeving, kosten) alsook inzake de problemen van aanpassing, installatie of integratie en uitbreiding die zich kunnen stellen en de gevolgen hiervan op de reeds bestaande hard- en/of software en/of licenties welke reeds geïnstalleerd zijn bij de Klant. De Partijen komen overeen dat de Dienstverlener hiervoor niet kan aansprakelijk gesteld worden.
    3. De Klant zal enkel contact kunnen opnemen met de Externe Leveranciers binnen de grenzen van de betreffende Algemene (Licentie)voorwaarden van Externe Leverancier(s).
    4. De Klant draagt de volledige verantwoordelijkheid voor de selectie van de Diensten en/of Producten van Externe Leverancier(s) en de vergissingen en/of weglatingen in de bestelling van de Diensten en/of de Producten van Externe Leverancier(s). De Dienstverlener werd uitsluitend middels de Specifieke Voorwaarden volledig ingelicht over de behoeftes en verwachtingen van de Klant. De contractuele verplichtingen van de Dienstverlener kunnen enkel en alleen uit de Overeenkomst worden afgeleid. De Dienstverlener garandeert in geen geval de geschiktheid of verhandelbaarheid van de Diensten en/of Producten van Externe Leveranciers om specifieke taken uit te voeren voorzien door de Klant, indien zij niet uitdrukkelijk zijn begrepen in de Specifieke Voorwaarden en/of de beschrijving van de functionele specificaties. Bijgevolg is de Klant zelf verantwoordelijk voor de bestellingen, de geschiktheid van de geleverde Diensten en/of Producten van Externe Leverancier(s) om de door haar beoogde resultaten te bekomen. In geval van verkeerde productkeuze of gebrekkige productspecialisatie of omschrijving van de Diensten en/of Producten van Externe Leverancier(s) in de Specifieke Voorwaarden, kan de Dienstverlener onder geen voorwaarde hiervoor aansprakelijk gesteld worden.
    5. Indien van toepassing kan de Klant een onderhouds- en upgradeovereenkomst aangaan met de Dienstverlener en/of de Externe Leverancier voor wat betreft de geleverde Producten van Externe Leverancier(s).
    6. Indien de Klant geen onderhoudsovereenkomst met de Dienstverlener wenst aan te gaan zal elke interventie, na oplevering en, indien van toepassing, na de garantieperiode, op basis van de dan geldende uurtarieven worden aangerekend.
  3. Duurtijd en beëindiging
    1. Wat betreft de contractduur van Producten van Externe Leverancier(s), is de duurtijd van het contract afhankelijk van / gekoppeld aan de (commerciële en financiële) voorwaarden waaronder de deal is gesloten en dit ongeacht (i) wat de Specifieke Voorwaarden bepalen en/of (ii) de betalingsmodaliteiten. Er is geen (vroegtijdige/tussentijdse) annulatie/beëindiging mogelijk en alle bestellingen worden derhalve niet terugbetaald. In geval van (vroegtijdige/tussentijdse) annulatie/beëindiging wordt de volledige aankoopprijs van de Producten van Externe Leveranciers voor de volledige (resterende) duurtijd van het contract onmiddellijk verschuldigd, betaalbaar en opeisbaar. (Bijv. een overeenkomst voor een driejarige softwarelicentie van derde partij met een volumekorting en een jaarlijkse vooruitbetalingstermijn, betekent een vaste contracttermijn van drie jaar die niet kan worden beëindigd vóór de vervaldatum van de contracttermijn. In geval van (vroegtijdige/tussentijdse) annulatie/beëindiging wordt de volledige aankoopprijs voor de driejarige licentie onmiddellijk verschuldigd en opeisbaar).
  4. Intellectuele rechten met betrekking tot de geleverde Producten van Externe Leverancier(s)
    1. Alle Intellectuele Eigendomsrechten op de Diensten en/of Producten van Externe Leverancier(s) berusten uitsluitend bij de Dienstverlener en/of de Externe Leveranciers, diens licentiegevers of diens toeleveranciers. De Klant zal de Diensten en/of Producten van Externe Leverancier(s) enkel gebruiken op de door de Dienstverlener en/of Externe Leveranciers voorgeschreven wijze.
    2. De Klant neemt kennis van de licentievoorwaarden, de intellectuele eigendomsvoorwaarden en de beperkingen hierop zoals bepaald in de Algemene (Licentie)voorwaarden van Externe Leverancier(s) met betrekking tot de bestelde Producten van Externe Leverancier(s), welke integraal van toepassing zijn. Bij eventuele inbreuken hierop is de Klant aansprakelijk ten aanzien van de Externe Leveranciers.
  5. Vergoeding en betalingsmodaliteiten
    1. De prijs voor de Producten van Externe Leverancier(s) wordt vastgelegd in de Specifieke Voorwaarden. De Dienstverlener is in alle gevallen gerechtigd deze prijzen voor Producten van Externe Leverancier(s) aan te passen, indien dit het gevolg is van een prijsaanpassing van zijn Externe Leveranciers of vanwege wisselkoersverschillen.
    2. Tenzij anders overeengekomen in de Specifieke Voorwaarden worden de Producten van Externe Leverancier(s) jaarlijks upfront gefactureerd.
    3. Alle facturen zijn betaalbaar binnen dertig (30) kalenderdagen na factuurdatum, tenzij anders vermeld in de Specifieke Voorwaarden. Aanpassing van de betalingstermijn in de Specifieke Voorwaarden is enkel mogelijk indien de Algemene (Licentie)voorwaarden van Externe Leverancier(s) een kortere betalingstermijn voorschrijven.
    4. De Dienstverlener is gerechtigd zijn verbintenissen automatisch op te schorten door een loutere Kennisgeving te versturen aan de Klant, indien de Klant zijn verbintenissen uit deze Overeenkomst niet nakomt, zo kan de Dienstverlener de geleverde dienstverlening opschorten en/of hard- en/of software buiten werking stellen.
    5. De Klant garandeert en vrijwaart de Dienstverlener voor elke vordering van de Externe Leverancier tegen de Dienstverlener wegens onbetaalde facturen van de Externe Leverancier van de Producten van Externe Leverancier(s) om welke reden dan ook en de Klant zal de Dienstverlener volledig schadeloosstellen voor alle kosten, schade, onkosten en uitgaven die de Dienstverlener ten gevolge hiervan oploopt, inclusief zijn advocatenkosten.
    6. Indien de Klant zijn bestelling geheel of gedeeltelijk annuleert of in gebreke blijft een geheel of een gedeelte van de geleverde Diensten en/of Producten van Externe Leverancier(s) in ontvangst te nemen en te aanvaarden zonder gegronde reden, heeft de Dienstverlener het recht de ontbinding van de Overeenkomst en/of de betreffende Specifieke Voorwaarden of de nakoming ervan te eisen. De door de Dienstverlener geleden schade beloopt:
  6. ten minste 50% van de waarde van de bestelling van de Diensten of het nog niet uitgevoerde gedeelte daarvan, naargelang welk van beide het hoogste bedrag is, én
  7. de volledige aankoopprijs in geval van bestelde Producten van Externe Leverancier(s),

en onverminderd het recht van de Dienstverlener om de werkelijk geleden schade aan te tonen met alle rechtsmiddelen die daartoe kunnen worden aangewend indien deze schade hoger is.

  1. Leveringstermijnen, risico - en eigendomsoverdracht

Levering

  1. De leveringstermijnen die - desgevallend per onderdeel - in de Specifieke Voorwaarden werden vermeld, zijn louter indicatief en niet bindend voor de Dienstverlener, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. De Dienstverlener gaat, behoudens ingeval Partijen hiervan uitdrukkelijk schriftelijk afwijken in de Specifieke Voorwaarden, enkel de inspanningsverbintenis aan elk onderdeel zo snel mogelijk na afwerking op te leveren. Deelleveringen zijn toegestaan. De gedeeltelijke levering van de bestelling kan in geen geval de weigering tot betaling van de geleverde Diensten en/of Producten van Externe Leverancier(s) rechtvaardigen. Leveringstermijnen zijn aldus niet-bindende richtlijnen voor de budgettering door de Klant, voor de planning van de inzet van haar eigen personeel alsmede voor de planning van de benodigde Medewerkers door Dienstverlener.
  2. Behoudens indien anders vermeld in de Specifieke Voorwaarden worden alle Producten van Externe Leverancier(s) rechtstreeks door de betreffende Externe Leverancier geleverd bij de Klant en/of een door de Klant aangeduide locatie. De Algemene (Licentie)voorwaarden van Externe Leverancier(s) in verband met de levering en tarieven zijn rechtstreeks van toepassing op de Klant.
  3. Indien overschrijding van enige termijn dreigt, zullen de Dienstverlener en de Klant zo spoedig mogelijk in overleg treden.
  4. De Klant staat in voor de toegankelijkheid van de gebouwen waarin de levering moet plaatsvinden en, indien nodig, de aanvraag van parkeerborden. Alle extra kosten (zoals onder meer extra inzet mensen, ladderlift,…) ingevolge niet-toegankelijkheid van de gebouwen zijn ten laste van de Klant.
  5. Indien van toepassing zal de Klant instaan voor de aanvraag van een eventuele stedenbouwkundige vergunning en de aanstelling van een architect en/of expert en veiligheidsvoorschriften. Indien er een bouwvergunning nodig zou zijn voor de uitvoering van de bestelling (de Klant richt zich hiervoor tot de technische diensten van de Gemeente), dan dient de Klant dit voor de ondertekening van de Specifieke Voorwaarden mee te delen en de bouwvergunning voor aanvang van de werken te bezorgen aan de Dienstverlener. Indien de Klant geen melding heeft gemaakt van een bouwvergunning en/of er geen verkrijgt, heeft de Dienstverlener het recht de Overeenkomst en/of de betreffende Specifieke Voorwaarden te beëindigen zonder rekening te moeten houden met een opzegtermijn en zonder verdere schadevergoeding te moeten betalen.
  6. Indien van toepassing zal de Klant een passende installatieplaats voor de Producten van Externe Leverancier(s) ter beschikking stellen die voldoet aan alle technische en wettelijke voorschriften, zoals onder meer de stevigheid en stabiliteit van het gebouw en de voorwaarden voorgeschreven door de Externe Leverancier. De Klant zal hiervoor de nodige studies laten uitvoeren en ontslaat en vrijwaart de Dienstverlener voor enige aansprakelijkheid ter zake.

Risico-overdracht

  1. De risico's verbonden aan de geleverde Diensten en/of Producten van Externe Leverancier(s) gaan over op de Klant op het ogenblik van de levering.

Eigendomsoverdracht

  1. De Dienstverlener behoudt de eigendom voor de geleverde Producten van Externe Leverancier(s), totdat de Klant de factuur volledig heeft betaald, inclusief rente en schadebeding.
  2. De Klant draagt een zorgplicht met betrekking tot de onder het eigendomsvoorbehoud vallende Producten van Externe Leverancier(s) en dient deze in perfecte staat op een daartoe geschikte en goed onderhouden plaats op te slaan en te bewaren overeenkomstig de hoogste standaarden en veiligheidsvoorwaarden die gangbaar zijn in de sector. De Klant dient deze Producten van Externe Leverancier(s) op het moment van de eigenlijke eigendomsoverdracht bovendien te verzekeren tegen alle in de sector gebruikelijke risico's (met inbegrip, doch niet uitsluitend elke vorm van verval, brand, waterschade en diefstal) en de betreffende verzekeringspolis op eerste verzoek ter inzage aan de Dienstverlener voorleggen.
  3. De Klant zal elke derde die bewarend beslag en/of uitvoerend beslag wenst te leggen op de geleverde Producten van Externe Leverancier(s) zo spoedig mogelijk en uiterlijk op het ogenblik van het leggen van het beslag op de hoogte brengen van het bestaan van het eigendomsvoorbehoud. De Klant zal de Dienstverlener onverwijld op de hoogte brengen van elk voornemen van een derde om beslag te leggen op de Producten van Externe Leverancier(s).
  4. Alle bijkomende kosten voor het weghalen van de Producten van Externe Leverancier(s) bij niet-betaling door de Klant vallen ten laste van de Klant en zullen zonder verdere ingebrekestelling opeisbaar zijn, evenals de kosten voor opslag van de Producten van Externe Leverancier(s), indien de Klant weigert of verzuimt om de Producten van Externe Leverancier(s) in ontvangst te nemen.
  5. Garantie
    1. In geval van levering van Producten van Externe Leverancier(s) neemt de Klant ook uitdrukkelijk kennis van de garantiebepalingen in de Algemene (Licentie)voorwaarden van Externe Leverancier(s), welke uitsluitend van toepassing zijn. De Klant erkent dat de Dienstverlener niet gehouden kan zijn tot enige garantieverplichtingen met betrekking tot de Producten van Externe Leverancier(s).
    2. Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming is de Dienstverlener niet verplicht retourzendingen wegens gebreken in de garantieperiode van de Klant te accepteren. Inontvangstname van retourzendingen impliceert geenszins erkenning door de Dienstverlener van de door Klant opgegeven grond voor de retourzending wegens gebreken in de garantieperiode. Het risico van retour gezonden Producten van Externe Leverancier(s) blijft berusten bij de Klant. Na de garantieperiode kan de Dienstverlener en/of Externe Leverancier niet meer aansprakelijk gesteld worden voor verborgen gebreken.
  6. Aansprakelijkheid
    1. De Klant aanvaardt dat de Dienstverlener niet aansprakelijk is voor Producten van Externe Leverancier(s).
    2. De Klant kan niet meer rechten putten ten aanzien van de door de Externe Leverancier geleverde Producten en/of open source technologie dan in de betreffende Algemene (Licentie)voorwaarden van Externe Leverancier(s) vervat zijn. De Klant zal zich enkel kunnen richten tot de Externe Leverancier binnen de grenzen van de betreffende Algemene (Licentie)voorwaarden van Externe Leverancier(s) of van de onderhoudsovereenkomst.
    3. Indien de aansprakelijkheid van de Externe Leverancier in het gedrang komt, zal de Klant haar vordering richten ten aanzien van de Dienstverlener dewelke op haar beurt haar vordering zal richten ten aanzien van de Externe Leverancier. De Dienstverlener zal geen acties ondernemen ten aanzien van de Externe Leverancier die de rechten van de Klant zouden aantasten zonder voorafgaand schriftelijk akkoord van de Klant. De Dienstverlener is slechts gehouden tot betaling van enige schadevergoeding aan de Klant voor zover zij deze vergoeding zelf heeft ontvangen van de Externe Leverancier.
    4. De Klant zal de Dienstverlener volledig vrijwaren voor alle vergoedingen, verliezen, aansprakelijkheden, schade, kosten of uitgaven die de Dienstverlener kan lijden of oplopen als gevolg van een inbreuk door de Klant op de Algemene (Licentie)voorwaarden van Externe Leverancier(s) en/of het gebruik van open source technologie en de daaruit vloeiende vorderingen.
    5. De Klant is exclusief verantwoordelijk voor de naleving van alle licentie(-informatie) verplichtingen en de daarmee gepaard gaande gebruikslimieten.
    6. De Klant geeft er zich rekenschap van dat de installatie van de geleverde Producten van Externe Leverancier(s) door de Dienstverlener, gevolgen kunnen hebben voor de bestaande hardware en/of software en/of de licenties welke reeds geïnstalleerd zijn bij de Klant. Partijen komen overeen dat de Dienstverlener hiervoor niet kan aansprakelijk gesteld worden.
  7. Bescherming van de persoonlijke levenssfeer
    1. Met betrekking tot de Producten van Externe Leverancier(s) neemt de Klant kennis van en aanvaardt zij de toepasselijke Algemene (Licentie)voorwaarden van Externe Leverancier(s), waaronder de voorwaarden met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens, die volledig en rechtstreeks op de Klant van toepassing zijn. De Dienstverlener draagt geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens betreffende de Producten van Externe Leverancier(s).
  8. Export
    1. De Klant verklaart dat hij alle toepasselijke import- en exportregelingen zal naleven. Bovendien vrijwaart de Klant de Dienstverlener van iedere aansprakelijkheid op grond van overtreding van toepasselijke import- of exportregelingen. De Klant, met uitdrukkelijke uitsluiting van de Dienstverlener, wordt in geval van import of export van Producten van Externe Leverancier(s) geacht de exporteur en/of importeur te zijn.


Bijlage 3. Verwerkingsovereenkomst

  1. Toepasselijke voorwaarden
    1. De bepalingen zoals opgenomen in de Overeenkomst zijn onverkort van toepassing en worden aangevuld middels onderhavige bijlage wanneer er persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met (1) de Verordening (EU) 2016 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (“AVG”), (2) nationale implementatiewetgeving en officiële bindende aanbevelingen van de relevante gegevensbeschermingsautoriteiten die van invloed zijn op de verwerking van persoonsgegevens en privacy en (3) eventuele wijzigingen aan of de vervanging van de voorgaande wetgeving, indien van toepassing (hierna genoemd: “Gegevensbeschermingswetgeving”) , behoudens indien en voor zover er hierna in een afwijkende bepalingen wordt voorzien in welk geval deze bepalingen m.b.t. de verwerking van persoonsgegevens bij voorrang zullen gelden.
    2. In het kader van het uitvoeren van de Diensten het mogelijk is dat de Dienstverlener (“Verwerker”) Persoonsgegevens ten behoeve van de Klant (“Verwerkingsverantwoordelijke”) zal verwerken. De termen met een hoofdletter in deze bijlage hebben de betekenis zoals uiteengezet in de Gegevensbeschermingswetgeving (“AVG”) of in de Overeenkomst.
  2. Rechten en plichten van de partijen
    1. De Klant staat in voor het naleven van al zijn verplichtingen zoals uiteengezet in de Gegevensbeschermingswetgeving en is als enige verantwoordelijk voor het vaststellen van de aard, het doel en de middelen van de Verwerking, de duur, het type Persoonsgegevens en de categorieën van Betrokkenen en zal voorafgaand aan de Verwerking van Persoonsgegevens bepalen. De Klant is verantwoordelijk voor het vaststellen van de gedocumenteerde instructies volgens dewelke de Dienstverlener het recht heeft om Persoonsgegevens te verwerken. Indien de Dienstverlener van mening is dat de instructies van de Klant in strijd zijn met de vereisten van de Gegevensbeschermingswetgeving, dient de Dienstverlener de Klant hier onmiddellijk van op de hoogte brengen, tenzij die wet deze informatieverstrekking om belangrijke redenen van openbaar belang verbiedt. De Dienstverlener kan bijgevolg niet aansprakelijk worden gesteld voor vertragingen die zich zouden voordoen als gevolg hiervan.
    2. De Dienstverlener Verwerkt de Persoonsgegevens namens en in overeenstemming met de gedocumenteerde instructies van de Klant, andere verplichtingen zoals uiteengezet in deze bijlage en de Gegevensbeschermingswetgeving (in zoverre die verplichtingen rechtstreeks van toepassing zijn op de Verwerker).
    3. Rekening houdend met de stand van de techniek, de uitvoeringskosten, alsook met de aard, de omvang, de context en de doeleinden van de Verwerking, en de qua waarschijnlijkheid en ernst uiteenlopende risico's voor de rechten en de vrijheden van de Betrokkenen, treft de Dienstverlener de volgende passende Technische en Organisatorische Maatregelen (hierna genoemd: de “TOM's”), die door de Klant als passend en adequaat worden aanvaard:
  3. De Dienstverlener waarborgt dat de personen in zijn organisatie die gemachtigd zijn om Persoonsgegevens te Verwerken, zich ertoe hebben verbonden vertrouwelijkheid in acht te nemen of door een passende wettelijke vertrouwelijkheidsverplichting zijn gebonden;
  4. De Dienstverlener is verantwoordelijk voor de toegangsbeveiliging van haar systemen en heeft daarvoor de nodige procedures geïmplementeerd. Alleen de Uitvoerder(s) die betrokken zijn bij de Project zullen toegang hebben tot de operationele gegevens in het kader van deze Project. De toegangsrechten worden enkel toegekend aan die Uitvoerder(s) voor de duur van de Diensten, waarbij de toegangen tot het systeem worden gelogd. De systemen van de Dienstverlener zijn fysiek en logisch beveiligd;
  5. De Klant is verantwoordelijk voor het toegangscontrolebeleid en voor de registratie, afmelding en intrekking van de toegangsrechten van de Uitvoerder(s) op haar systemen. De Klant is tevens verantwoordelijk voor de volledige fysieke beveiliging van haar omgeving;
  6. De Uitvoerder(s) zal/zullen de gedragsregels naleven die van toepassing zijn binnen de organisatie van de Klant en zal/zullen bij het Verwerken van Persoonsgegevens steeds handelen als een goede huisvader;
  7. De Uitvoerder(s) zullen te allen tijde de duidelijke en rechtmatige instructies van de Klant met betrekking tot de Verwerking van Persoonsgegevens opvolgen en op vraag van de Klant deze hierover rapporteren.
    1. De overeengekomen TOM's zullen worden geïmplementeerd, met dien verstande dat indien in onderling overleg of ten gevolge van een wettelijke verplichting er sprake is van telewerk (“thuiswerk”), Partijen erkennen en akkoord gaan dat de omstandigheden eigen aan het telewerk ervoor kunnen zorgen dat bepaalde van de opgesomde maatregelen niet van toepassing zijn of aangepast worden naar de concrete situatie. Partijen zullen, indien nodig, in overleg treden omtrent de te nemen maatregelen. Bij wijze van voorbeeld zal een Uitvoerder geen standaard badgesysteem voorzien wanneer hij of zij thuis werkt.
    2. Indien de Klant extra TOM's vraagt of striktere TOM's van de Dienstverlener vereist ten gevolge van een beleid, richtlijn, regelgeving, wet van toepassing op de Klant, heeft de Dienstverlener het recht om de Klant te factureren voor zulke bijkomende TOM's. Eventuele afwijkingen of toevoegingen die voortvloeien uit een specifiek verzoek van de Klant en/of vereiste op basis van de Gegevensbeschermingswetgeving worden uitgeschreven in de Specifieke Voorwaarden.
    3. Rekening houdend met de aard van de Verwerking, zal de Dienstverlener door middel van passende TOM's de Klant bijstaan, voor zover mogelijk, voor het vervullen van diens plicht om te antwoorden op verzoeken tot uitoefening van de rechten van de Betrokkene zoals vastgesteld in de Gegevensbeschermingswetgeving. De Dienstverlener dient de Klant op de hoogte te brengen van alle verzoeken die zij van de Betrokkene met betrekking tot de Verwerking ontvangt. De Klant staat in voor het behandelen en beantwoorden van dergelijke verzoeken.
    4. Rekening houdend met de aard van de Verwerking en de informatie waarover de Dienstverlener beschikt, zal de Dienstverlener alle redelijke assistentie verlenen aan de Klant om de Klant in staat te stellen te voldoen aan haar verplichtingen met betrekking tot (i) de beveiliging van de Verwerking, (ii) de kennisgeving van een Inbreuk in verband met Persoonsgegevens aan de Toezichthoudende Autoriteit of de Betrokkene, (iii) de uitvoering van een gegevensbeschermingseffectbeoordeling en de voorafgaande kennisgeving aan de Toezichthoudende Autoriteit.
    5. Van zodra de Dienstverlener kennis krijgt van een Inbreuk in verband met Persoonsgegevens, zal de Dienstverlener – zonder onredelijke vertraging - de nodige, en voor haar beschikbare, informatie m.b.t. de Inbreuk in verband met Persoonsgegevens aan de Klant ter beschikking stellen. De Klant is verantwoordelijk voor de kennisgeving van de Inbreuk in verband met Persoonsgegevens aan de Toezichthoudende Autoriteit en dit in overeenstemming met artikel 33.1 AVG.
    6. Elke overdracht van Persoonsgegevens aan een derde land of een internationale organisatie mag alleen plaatsvinden in overeenstemming met de beginselen zoals uiteengezet in de toepasselijke Gegevensbeschermingswetgeving en deze bijlage. Zulke overdracht zal enkel plaatsvinden op verzoek van of na toelating door de Klant of wanneer zulks vereist is om de Diensten uit te voeren. De Klant verleent de Dienstverlener de toestemming om Persoonsgegevens over te dragen aan een derde land of aan een internationale organisatie, zoals uiteengezet in de Specifieke Voorwaarden. Indien een dergelijke doorgifte gepaard gaat met het nemen van extra TOM's of andere maatregelen beslissen partijen samen over de consequenties daarvan op het leveren van de Diensten in termen van o.a. scope, timing en budget.
  8. Subverwerking
    1. De Klant gaat akkoord met de inschakeling van de subverwerkers zoals vermeld in de Overeenkomst en/of in de bijlage. Voor de freelancers waarmee de Dienstverlener op regelmatige basis samenwerkt, en voor de met haar Verbonden Vennootschappen, geldt evenwel een algemene schriftelijke toestemming. Op schriftelijk verzoek van de Klant zal de Dienstverlener de relevante subverwerkers vermelden die door de Dienstverlener of een andere subverwerker werden ingeschakeld om Persoonsgegevens ten behoeve van en onder het gezag van de Klant te Verwerken.
    2. De Dienstverlener brengt de Klant op de hoogte van elke voorgenomen wijziging m.b.t. de toevoeging of vervanging van subverwerkers. De Klant heeft het recht om op redelijke gronden bezwaar te maken tegen zulke wijzigingen binnen vijf (5) dagen en beide Partijen zullen te goeder trouw samenwerken om tot een overeenkomst te komen die tegemoet komt aan deze bezwaren. Het is mogelijk dat de Dienstverlener geen voortdurende levering van diensten kan garanderen in geval van discussies met betrekking tot een subverwerker, en de Dienstverlener kan niet aansprakelijk gesteld voor dergelijke vertraging in de uitvoering als gevolg van discussies in verband met de subverwerker.
    3. De Dienstverlener legt haar subverwerkers, waar mogelijk, dezelfde verplichtingen op als uiteengezet in deze bijlage. De Klant erkent en aanvaardt dat, wanneer gebruik wordt gemaakt van Externe Leveranciers, de verwerkersovereenkomst, de algemene voorwaarden en de principes van de Externe Leveranciers integraal van toepassing zijn op de Klant. De Klant kan niet meer rechten putten ten aanzien van de Dienstverlener met betrekking tot de door de Externe Leverancier geleverde technologie, software en/of diensten dan deze vervat in de desbetreffende verwerkersovereenkomst, algemene voorwaarden of principes van dergelijke Externe Leveranciers. Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om (i) alle informatie aan de Dienstverlener op te vragen die hij nodig of nuttig acht met het oog op de verwerking van persoonsgegevens en de eventuele toepasselijke contractuele bepalingen uit de verwerkersovereenkomst van deze Externe Leverancier(s) en (ii) aan te geven welke informatie ontbreekt dan wel onduidelijk is in dit verband. In die optiek mag de Dienstverlener er redelijkerwijze vanuit gaan en wordt de Klant geacht kennis te hebben genomen (mondeling dan wel schriftelijk) van de inhoud van de contractuele bepalingen van dergelijke Externe Leverancier(s) en deze te hebben aanvaard, zodat deze integraal deel uitmaken van de Overeenkomst.
  9. Audit
    1. De Dienstverlener stelt alle redelijke informatie ter beschikking om de nakoming van haar verplichtingen in deze bijlage aan te tonen. De Klant heeft het recht om op haar kosten de naleving door de Dienstverlener van deze bijlage één keer per contractjaar, mits voorafgaande schriftelijke kennisgeving van minstens dertig (30) dagen, te controleren. De kennisgeving moet de naam van de auditor bevatten, een beschrijving van het doel en de reikwijdte van de audit. In elk geval dient het ongemak voor de Dienstverlener en haar bedrijf tot een minimum beperkt te worden. De audit kan worden uitgevoerd door een interne auditor of een externe door de Klant gekozen auditor, op voorwaarde dat de externe partij niet beschouwd kan worden als een concurrent van de Dienstverlener of op voorwaarde dat er geen belangenconflict is. De Dienstverlener heeft het recht om de auditor vooraf goed te keuren, alsook om een ontwerpversie van het auditverslag te ontvangen van de auditor en hierop binnen een redelijke termijn opmerkingen te mogen maken die zullen worden meegenomen in het eindverslag.
  10. Diversen
    1. De Dienstverlener kan alleen aansprakelijk worden gesteld voor schade, kosten en verliezen geleden door de Klant veroorzaakt door een aan de Dienstverlener toerekenbare en bewezen fout die resulteert in (i) een inbreuk op deze bijlage, (ii) de Dienstverlener die handelt buiten of strijdig met de rechtmatige instructies van de Klant, of (iii) een schending van de bepalingen die rechtstreeks op de Dienstverlener van toepassing zijn op grond van de Gegevensbeschermingswetgeving. De aansprakelijkheidsbeperking zoals overeengekomen in de Overeenkomst is volledig van toepassing.

De Dienstverlener heeft recht op vergoeding voor zijn bijstand zoals beschreven in deze bijlage (bv. assistentie van de Klant om te antwoorden op verzoeken van Betrokkenen), gebaseerd op de uurtarieven zoals uiteengezet in de Specifieke Voorwaarden of zoals anderszins overeengekomen tussen de Partijen